Één museum, twee gezichten
Museum Vekemans > Collecties > Brabant Goedgemutst
16-museum-vekemans-50.jpg 13-museum-vekemans-53.jpg 14-museum-vekemans-52.jpg 06-museum-vekemans-60.jpg 05-museum-vekemans-61.jpg 17-museum-vekemans-49.jpg 08-museum-vekemans-58.jpg 09-museum-vekemans-57.jpg 18-museum-vekemans-48.jpg 19-museum-vekemans-46.jpg 15-museum-vekemans-51.jpg 10-museum-vekemans-56.jpg 04-museum-vekemans-62.jpg 01-museum-vekemans-65.jpg 02-museum-vekemans-64.jpg 12-museum-vekemans-54.jpg 11-museum-vekemans-55.jpg 07-museum-vekemans-59.jpg 03-museum-vekemans-63.jpg 20-museum-vekemans-45.jpg

Collectie Brabant Goedgemutstpreviewimpressie

Poffers en mutsen

 

Poffers en mutsen, zogenaamde 'boerendracht', want burgervrouwen droegen geen poffer of muts, zijn uit de tijd dat de moeders van onze moeders nog kind waren. Stuk voor stuk vertellen ze een levensverhaal. 

Tegenwoordig zijn ‘hoofddeksels en kleding’ soms onderwerp van pittige discussies. Denk maar aan het al dan niet toestaan van hoofddoeken in onze samenleving. Vroeger droegen mannen en vrouwen eigenlijk altijd wel iets op hun hoofd: een hoed, een pet of klak door jongens en mannen. Een hoed, een poffer of een muts door meisjes en vrouwen. Je had ze in allerlei soorten en maten, voor alle rangen en standen. Voor elke streek was er een eigen hoofdtooi. Poffers en mutsen vertellen stuk voor stuk een levensverhaal.  

 

Door goed te kijken naar de opbouw, gevoel te ontwikkelen voor de verfijnde stoffen waarvan ze werden gemaakt en zich de vervaardigingstechnieken eigen te maken restaureerde, conserveerde, documenteerde en archiveerde Ans van den Bosch-Van Dillen inmiddels talloze mutsen en poffers. ‘Hoe hebben de poffermaaksters indertijd, zonder bril of vergrootglas, bij slecht licht en met gebrekkig gereedschap, deze zo mooi kunnen maken’, vraagt ze zich nog steeds af.

 

Bernard Vekemans nam in 2007 de gehele collectie poffers, mutsen, kleding en documentatie van Ans van den Bosch-Van Dillen over. Bernard Vekemans wil deze ‘schatkamer’ van Brabants erfgoed voor het nageslacht graag behouden. In mei 2008 is ‘Brabant Goedgemutst’ als tweede parel van Museum Vekemans geopend. 

 

 

Kleding

Mutsen en kleding blijken onlosmakelijk verbonden te zijn. Kleding wordt ‘dracht’ als grondvormen herkenbaar worden. Dracht is blijvend, mode is tijdelijk. Om het verhaal achter mutsen en klederdracht aanschouwelijk te maken, boetseerde Ans van den Bosch-Van Dillen karakterpoppen gebaseerd op Brabantse dorpsfiguren, zoals ‘Kees’, ‘Mieke Vingerhoeds’, maar ook de ‘Gouden Bruid’ en "Frederik Fluweel". Ze zijn gekleed in authentieke kleding tot en met het ondergoed toe. Foto’s, tekeningen en een videopresentatie maken de tentoonstelling compleet.