In ons museum tonen wij u de ontwikkeling van het wassen en strijken. Daarnaast laten wij u zien hoe onze voorouders van pakweg ruim een eeuw geleden leefden op het Brabantse platteland. Dat doen we aan de hand van dagelijkse voorwerpen zoals strijkbouten en andere strijkgereedschappen en kleding en met name hoofddeksels. We vertellen het verhaal echter ook door middel van kunst. Dat zijn mooie schilderijen en etsen en tekeningen, maar ook fraaie beelden. En één van die beelden zetten we deze keer in de schijnwerper en wel “De Strijkster” van Joop Kissels.

Het is een bronzen beeld, maar fijn gedetailleerd. Mevrouw is zo te zien nog maar net begonnen, want onder de strijkplank ligt een klein beetje goed, wat gestreken is. Maar naast haar staat een nog bijna volle wasmand. Ze brengt de strijdbout in de buurt van haar wang om te voelen of ze nog warm genoeg is.
Het beeld versiert de binnenplaats van ons museum. Het is één van de vele beelden die ons museum rijk is.

Wij nodigen u graag uit om dit zelf te komen bekijken. Naast ongeveer 1400 unieke, handgemaakte strijkijzers en vele andere strijkgereedschappen kunt u ook genieten van de vele kunst, die is tentoongesteld. Ook kunt u de collectie "Brabant Goedgemutst" bezoeken.

Tijdens uw bezoek bieden wij u een kopje koffie of thee aan, dat in de entreeprijs is inbegrepen.
U bent van harte welkom op woensdagmiddag en vrijdagmiddag. Groepen van minimaal acht personen zijn alle dagen welkom op afspraak

topstuk uit onze collectie
Activiteiten, nieuws en blogs